Wednesday 3 October 2012

Blog 2.1

TOPIK 1 : PEMBELAJARAN DAN PEMBANGUNAN WEB BERASASKAN TEKNOLOGI DAN PEKERJA


             Sistem maklumat membantu organisasi banyak, perkara yang boleh dilakukan dengan mudah dan berkesan. Menurut Serrat (2009) menyatakan bahawa sebuah organisasi pembelajaran pengaruh keberkesanan dalam membangunkan organisasi. Organisasi kini tidak sabar-sabar untuk melaksanakan Pembelajaran Pekerja dan Pembangunan (diinteresterifikasi) sistem. Fungsi sistem ini adalah untuk mengurus dan mengatur latihan pekerja, perancangan kerjaya dan pembangunan. Di samping itu, sistem diinteresterifikasi juga boleh membantu dalam menganalisis kerjaya pekerja berdasarkan kelayakan dan prestasi mereka pada masa yang sama ia boleh mencadangkan latihan yang betul yang perlu untuk menaik taraf dan membangunkan pengetahuan, kemahiran pekerja dan kebolehan.



Selain itu, aku berpendapat bahawa organisasi boleh merancang dan mematuhi latihan pekerja, pembangunan kerjaya dan juga prestasi pekerja. Sistem ini juga boleh digunakan untuk menganalisis pembangunan pekerja, membolehkan untuk mengesyorkan program latihan dan penilaian prestasi secara berkala untuk kakitangan dan akhirnya sistem ini akan membantu pihak pengurusan untuk menganalisis jenis latihan dan keberkesanannya kepada pekerja.

Kini e-pembelajaran telah menjadi agak terkenal. Banyak organisasi memilih untuk menggunakan e-pembelajaran dan bukannya menghantar kakitangan mereka untuk latihan. Dengan menggunakan e-pembelajaran, kita boleh menjimatkan masa, kos kewangan dan ianya lebih cepat daripada menghadiri latihan atau program. Organisasi juga tidak perlu untuk menghabiskan masa untuk melantik atau mengupah konsultan / jurulatih untuk menjalankan latihan bagi kakitangan dalam organisasi mereka.


Sektor kerajaan juga melaksanakan agensi-agensi mereka dengan program e-pembelajaran seperti EPSA. Mereka hanya perlu mengakses laman web dan meluangkan sedikit masa untuk membaca bahan-bahan dari laman web itu dan menjawab soalan yang diberikan. Sebaik sahaja anda melengkapkan proses itu, secara automatik sistem akan mengeluarkan sijil yang menunjukkan anda hanya melengkapkan kursus. Sijil-sijil ini perlu hantar ke jabatan sumber manusia untuk mengemaskini dalam sistem data kakitangan rekod latihan pekerja- pekerja tersebut. Ia adalah sangat penting bagi tujuan merekod latihan supaya ia boleh membuat rujukan kepada pihak pengurusan atasan untuk membuat beberapa keputusan seperti kenaikkan pangkat, kehadiran latihan berkursus, penilaian prestasi dan sebagainya.


Terdapat organisasi dengan intranet. Intranet adalah tempat di mana kita boleh mendapatkan dokumen, persembahan power point, slide, video, jurnal atau apa-apa bahan lain untuk membaca. Sebagai contoh dalam pelaksaan modul – modul pembelajaran seperti MYAPP, SPI, HIRMIS dalam Jabatan Bomba dimana sistem ini membolehkan pekerja-pekerja untuk belajar bagaimana sistem ini membantu pekerja-pekerja dalam menyiapkan tugasan seharian dan melengkapkan maklumat-malumat pembelajaran bagi tujuan menambahkan ilmu pengetahuan dan kemahiran diri.

Terdapat kelebihan dan kelemahan dalam sistem ini. Kelebihan boleh menimba ilmu dengan kos rendah daripada menghadiri latihan. Selain itu, pekerja juga boleh meningkatkan kemahiran komputer mereka. Keburukan menggunakan sistem ini adalah kekurangan interaksi di kalangan pelatih. Pada masa yang sama mereka tidak boleh merujuk mana-mana satu jika mereka tidak memahami maklumat tentang latihan.

No comments:

Post a Comment