Saturday 13 October 2012

Blog 2.3

TOPIK  3  : WEB  BERASASKAN KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN DI JABATAN BOMBA DAN PENYELAMAT MALAYSIA.

Dalam Organisasi Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia Negeri Johor telah mewujudkan laman web khas bagi pengguna dan pelayar internet sekiranya ingin mencari sumber maklumat mengenai info- info keselamatan dan kesihatan yang boleh dibaca dan dimuat turun. Info – info keselamatan ini amat penting dan berguna kepada kakitangan jabatan itu sendiri dan orang ramai yang ingin menperolehi maklumat tersebut. Sebagai contoh sebelum kewujudan web – web keselamatan ini , Jabatan Bomba banyak mengeluarkan pamplet, edaran risalah mengenai info – info keselamatan dan kesihatan kepada orang ramai dan kakitangan ini menyebabkan kos bagi peruntukkan tersebut tinggi, oleh yang demikian dengan adanya sistem web ini banyak memberi kebaikkan dan berguna bagi orang ramai yang ingin mencari maklumat sebagai rujukan ataupun sebagai maklumat pada diri sendiri, keluarga dan orang ramai.
Sejajar dengan peruntukkan Seksyen 16, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 ( Akta 514 ), dimana Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia  telah menggubalkan dasar dalam menjadikan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan suatu amalan yang penting kepada kakitangan jabatan iaitu :
I ) Menjadikan Sistem Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yang penting dan integral dalam semua aspek pengurusan kebombaan selaras dengan kehendak undang – undang Negara. II ) Membudayakan sistem kerja selamat berteraskan kefahaman, tanggungjawab dan pengaturan diri. III )Mencegah dan mengurangkan kejadiaan kemalangan, kecederaan dan penyakit melalui penaksiran risiko dinamik di tempat operasi kebombaan dan penyelamatan  serta di tempat kerja.  IV) Menyediakan latihan latihan dan garis panduan bagi memupuk dan mnedisiplinkan pekerja supaya mereka dapat mengamalkan tahap keselamatan yang tinggi dalam setiap pekerjaan.
Selain daripada dasar yang dikeluarkan, diri sendiri sebagai seorang pekerja juga memainkan peranan dalam mencari maklumat dan ilmu pengetahuan yang sebanyak mungkin bagi mengetahui setiap hak-hak yang aku miliki dan membolehkan setiap pekerja yang dijalankan mendapatkan hak keselamatan dan kesihatan semasa menjalankan tugasan. Hak – hak keselamatan dan kesihatan ini penting bagi menghindarkan kemalangan yang berlaku berpunca daripada pesekitaran kerja itu sendiri, namun kelalaian dalam menjaga keselamatan dan kesihatan diri sendiri juga menjadi puncanya dan kemungkinan juga akan menjejaskan masa depan diri sendiri.
Dengan adanya Web ini Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia dapat meningkatkan imej jabatan ini dimana sistem web ini memberikan penilaian kepada orang ramai dalam mengenali secara lebih dekat organisasi Jabatan Bomba dan Penyelamat dari segi tugas, keselamatan, operasi pemadan dan penyelamatan, info – info keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Info keselamatan yang boleh dimuat turun bagi orang ramai untuk sebagai rujukan keselamatan sepertimana di link dibawah yang boleh dijadikan panduan.
§  Poster Program Kesedaran Keselamatan Kebakaran
§  Keselamatan Jalan Raya



No comments:

Post a Comment