Saturday 13 October 2012

Kesimpulan & Senarai Rujukan

KESIMPULAN

Kesimpulan menurut Zafir Mohd.Makhbul, Mohd.Hizam Hanafiah dan Fazilah Mohamad Hasun berdasarkan Teknologi dan Pembelajaran dan Pembangunan Pekerja adalah teknologi kini merupakan satu alat untuk memperolehi kelebihan persaingan demi organisasi. Dengan mempunyai teknologi yang canggih, organisasi berupaya bersaing dengan lebih berkesan di pasaran. Walaupun begitu, pengurus hendaklah mengetahui kitaran hayat teknologi agar teknologi organisasi sentiasa seiring dengan pekembangan semasa. Selain itu, pengetahuan manusia dalam menerima pakai teknologi adalah penting agar pembangunan teknologi dilakukan dengan berjaya.

Manakala pampasan dan perancangan faedah hendaklah  perlulah seimbang dan adil kepada para pekerja bagi membolehkan kesemua pekerja menikmati kesan positif yang wujud dari pampasan dan perancangan faedah yang terbaik yang diberikan oleh organisasi kepada setiap pekerjanya. Disamping itu juga, sebagai seorang pekerja akan lebih merasa terjamin apabila berada dalam organisasi. Keselesaan ini menyebabkan seorang pekerja tersebut dapat menumpukan perhatian terhadap setiap perkara pekerjaan yang perlu dijalankan .

 Dalam Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, pihak majikan dan pekerja haruslah bekerjasama dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap keselamatan dan kesihatan di tempat kerja bagi setiap pekerja di Malaysia. Perkara ini bertujuan agar dapat memastikan keselamatan, kesihatan dan kesejahteraan setiap pekerja dalam setiap organisasi akan lebih terjamin. Dengan ada badan khas seperti OSHA, NIOSH, SIRIM yang mengawal mutu keberkesanan  dari segi keselamatan dan kesihatan pekerjaan ini akan dapat memberikan impak positif dan kesedaran tentang aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan di dalam organisasi.mahupun badan kerajaan ataupun sektor swasta.



SENARAI RUJUKAN :-



3.  Dr. Zafir Mohd Makhbul dan Fazilah Mohd Hasun, 2008. Prinsip Pengurusan Sumber Manusia. Selangor.Leeds Publications, hlm 241-277.

4.      Jonathan Lister (2010). Retrieved from:

5.    June M.L Poon, 2006. Pengurusan Sumber Manusia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm126-155

6.    Maimunah Aminuddin, Penterjemah Dr.Fauziah Noordin, 2003. Asas Pengurusan Sumber Manusai. Kuala Lumpur: Penerbitan Fajar Bakti Sdn.Bhd, hlm147-165


8.   Ab Azizi Yusof, Mohd Subri Tahir dan Mohammad Ismail.2008.Human Resource Management a holistic approach.Shah Alam, Selangor.Arah Publications.

1 comment: