TOPIK
2 : PAMPASAN
BERASASKAN WEB DAN SISTEM MANFAAT
Satu pelan pampasan dan faedah bagi membantu
organisasi untuk menarik pekerja yang berkualiti tinggi. Saat ini, pekerja
banyak mementingkan untuk pampasan yang seperti wang tunai apabila
mempertimbangkan sama ada pekerjaan tersebut juga menawarkan mereka dari segi keselamatan,
kestabilan dan masa depan yang cerah dalam sesuatu pekrjaan yang diceburi. Oleh
yang demikian dengan adanya faedah pampasan yang baik ini juga dapat mengekalkan
pekerja yang berkualiti dalam organisasi tersebut.
Faedah Pampasan adalah berbeza, ia adalah pendapatan
yang diperolehi bagi kerja yang dilakukan. Contoh pampasan termasuk upah, gaji,
tip, bonus, dan komisen. Faedah tunai dan bukan tunai ganjaran adalah sampingan
untuk pampasan, ianya termasuk juga seperti insurans kesihatan, cuti rehat,
pencen, dan lain-lain lagi. Jonathan Lister (2010) menyatakan bahawa pelan
strategi untuk pampasan pekerja dan faedah menentukan berapa banyak organisasi
mahu membayar pekerja dan apa jenis pekerja organisasi mahu menarik pekerja
dalam menyertai organisasi mereka.
Jonathan
Lister (2010) menyatakan bahawa pelan strategi untuk pampasan pekerja dan
faedah menentukan berapa banyak organisasi mahu membayar pekerja dan apa jenis pekerja
organisasi mahu menarik pekerja dalam menyertai organisasi mereka.
Pelan
strategi untuk pampasan dan faedah memainkan peranan yang besar dan penting dalam
menarik pekerja yang kompeten dan berdaya saing tinggi. Dengan penetapan gaji
yang tinggi berdasarkan pengalaman kerja dan kemahiran yang yang ada pada
sesorang pekrja tersebut ianya membolehkan pekerja tersebut menikmati pampasan
gaji yang menarik pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, mempunyai pekerja
lebih berkelayakan akan membawa kepada produktiviti yang tinggi dan
perkembangan positif dalam organisasi.
Di
samping itu, pelan strategi untuk pampasan dan faedah juga termasuk ganjaran
untuk pekerja berdasarkan kepada prestasi di tempat kerja. Sebagai contoh,
Sebuah Organisai yang berasaskan sistem ganjaran pekerja untuk jumlah jualan
atau bagi maklum balas yang konsisten positif daripada pelanggan melalui sistem
ini manfaat dan faedah menjadi mudah untuk pekerja bagi memahami dan dapat
dicapai untuk menggalakkan pekerja untuk bekerja keras bagi mencapai matlamat
dalam kerjaya mereka.dalam Contoh lain dalam organisasi Jabatan Bomba pampasan atau ganjaran akan diberikan
sekiranya pekerja tersebut mencapai Penilaian Prestasi Tahunan yang baik ( 95 %
) keatas dan akan terus dicalonkan bagi mendapat ganjaran Anugerah Perkhidmatan
Jabatan ianya dinilai berdasarkan prestasi 1 tahun dalam setiap perkhidmatan
pekerja tersebut.
Selain
itu, sistem pampasan dan faedah ini amat berguna dalam mengekalkan pekerja yang
berkualiti. Pampasan berdasarkan kesetian pekerja dengan syarikat ataupun organisasi menunjukkan pekerja baru
bahawa organisasi menghargai pekerja yang memilih untuk kekal dengan syarikat
itu untuk tempoh jangka panjang. Ini akan menggalakkan pekerja baru untuk
memberikan komitmen yang tinggi untuk membina kerjaya dengan organisasi dan
dapat mengurangkan pekerja daripada menukarkan pekerjaan kepada syarikat atau
organisasi yang lain. Secara ringkasnya, faedah dan sistem pampasan yang
menarik dapat mengekal dan memotivasikan pekerja yang berkualiti adalah amat
penting.
No comments:
Post a Comment