Wednesday 3 October 2012

Blog 2.2

TOPIK 2 :  PAMPASAN BERASASKAN WEB DAN SISTEM MANFAAT

         Satu pelan pampasan dan faedah bagi membantu organisasi untuk menarik pekerja yang berkualiti tinggi. Saat ini, pekerja banyak mementingkan untuk pampasan yang seperti wang tunai apabila mempertimbangkan sama ada pekerjaan tersebut juga menawarkan mereka dari segi keselamatan, kestabilan dan masa depan yang cerah dalam sesuatu pekrjaan yang diceburi. Oleh yang demikian dengan adanya faedah pampasan yang baik ini juga dapat mengekalkan pekerja yang berkualiti dalam organisasi tersebut.

Faedah Pampasan adalah berbeza, ia adalah pendapatan yang diperolehi bagi kerja yang dilakukan. Contoh pampasan termasuk upah, gaji, tip, bonus, dan komisen. Faedah tunai dan bukan tunai ganjaran adalah sampingan untuk pampasan, ianya termasuk juga seperti insurans kesihatan, cuti rehat, pencen, dan lain-lain lagi. Jonathan Lister (2010) menyatakan bahawa pelan strategi untuk pampasan pekerja dan faedah menentukan berapa banyak organisasi mahu membayar pekerja dan apa jenis pekerja organisasi mahu menarik pekerja dalam menyertai organisasi mereka.



Jonathan Lister (2010) menyatakan bahawa pelan strategi untuk pampasan pekerja dan faedah menentukan berapa banyak organisasi mahu membayar pekerja dan apa jenis pekerja organisasi mahu menarik pekerja dalam menyertai organisasi mereka.

Pelan strategi untuk pampasan dan faedah memainkan peranan yang besar dan penting dalam menarik pekerja yang kompeten dan berdaya saing tinggi. Dengan penetapan gaji yang tinggi berdasarkan pengalaman kerja dan kemahiran yang yang ada pada sesorang pekrja tersebut ianya membolehkan pekerja tersebut menikmati pampasan gaji yang menarik pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, mempunyai pekerja lebih berkelayakan akan membawa kepada produktiviti yang tinggi dan perkembangan positif dalam organisasi.

Di samping itu, pelan strategi untuk pampasan dan faedah juga termasuk ganjaran untuk pekerja berdasarkan kepada prestasi di tempat kerja. Sebagai contoh, Sebuah Organisai yang berasaskan sistem ganjaran pekerja untuk jumlah jualan atau bagi maklum balas yang konsisten positif daripada pelanggan melalui sistem ini manfaat dan faedah menjadi mudah untuk pekerja bagi memahami dan dapat dicapai untuk menggalakkan pekerja untuk bekerja keras bagi mencapai matlamat dalam kerjaya mereka.dalam Contoh lain dalam organisasi Jabatan Bomba  pampasan atau ganjaran akan diberikan sekiranya pekerja tersebut mencapai Penilaian Prestasi Tahunan yang baik ( 95 % ) keatas dan akan terus dicalonkan bagi mendapat ganjaran Anugerah Perkhidmatan Jabatan ianya dinilai berdasarkan prestasi 1 tahun dalam setiap perkhidmatan pekerja tersebut.


Selain itu, sistem pampasan dan faedah ini amat berguna dalam mengekalkan pekerja yang berkualiti. Pampasan berdasarkan kesetian pekerja dengan syarikat  ataupun organisasi menunjukkan pekerja baru bahawa organisasi menghargai pekerja yang memilih untuk kekal dengan syarikat itu untuk tempoh jangka panjang. Ini akan menggalakkan pekerja baru untuk memberikan komitmen yang tinggi untuk membina kerjaya dengan organisasi dan dapat mengurangkan pekerja daripada menukarkan pekerjaan kepada syarikat atau organisasi yang lain. Secara ringkasnya, faedah dan sistem pampasan yang menarik dapat mengekal dan memotivasikan pekerja yang berkualiti adalah amat penting.

No comments:

Post a Comment