Wednesday 3 October 2012

Senarai Rujukan & Kesimpulan

KESIMPULAN

Kesimpulan yang dapat dirumuskan ialah sistem maklumat sumber manusia berasaskan komputer boleh membantu pengurusan sumber manusia menjadi lebih berkesan dan cekap di dalam menguruskan rekod-rekod staf organisasi. Ia juga membantu organisasi menyediakan perancangan sumber manusia untuk menyokong perancangan strategik dan taktikal organisasi. ( Laudon, K. C. & Laudon, J. P. 2000) Sistem maklumat pengurusan memberi sumbangan yang besar kepada organisasi dengan membekalkan maklumat yang diperlukan oleh organisasi. Maklumat ini disediakan kepada pengurus-pengurus organisasi dengan tujuan membantu sebarang penyelesaian masalah yang dihadapi oleh organisasi. Penggunaan sistem maklumat pengurusan akan memudahkan pengurus untuk mengenalpasti masalah-masalah yang wujud, kemudian memahami masalah dan seterusnya menyelesaikan masalah tersebut. ( Laudon, K. C. & Laudon, J. P. 2000).

Manakala pengambilan dan pemilihan pekerja adalah suatu proses yang penting dalam menentukan calon-calon yang sesuai dengan jawatan yang dipohon, melalui pemilihan ini juga calon diuji dengan kemahiran yang sedia ada dalam memberikan impak yang positif kepada penemuduga semasa proses pemilihan calon ini juga. Organisasi perlu memainkan peranan yang penting dalam proses pemilihan dan pengambilan pekerja agar setiap organisasi dapat menjaga kepentingan terhadap organisasi untuk melahirkan para pekerja yang berkelayakan untuk mengemudi organisasi tersebut pada masa hadapan.

Pengurusan Prestasi adalah suatu penilaian yang amat penting kepada pekerja yang telah memberi khidmat dari segi tanggungjawab tugas, oleh yang demikian pihak majikan mahupun organisasi perlulah menilai dengan seadilnya dan membuat penilaian yang baik yang mampu memberikan peluang kenaikkan pangkat ataupun ganjaran kepada pekerja tersebut di masa hadapan.

SENARAI RUJUKAN

1.                  www.jpa.gov.my
2.                  http://www.jpa.gov.my/75/artikel/pg25.pdf
3.                Kenneth C.Laudon (2000),  Information System Management , Six Edition , New York  Prentice Hall.
4.                  Alex K.B Yong ( 1996 ). Malaysian Human Resource Management : MIM Kuala Lumpur.
5.                  www.bomba.gov.my
6.                  www.spa8.gov.my
8.                  www.eghrmis.gov.my.
9.             Laudon, K. C. & Laudon, J. P. (2000) Management Information Systems. (6th ed.) Prentice-HallInc.
10.     MALAYSIA, Open University. (2007). CBMS4203 Sistem Maklumat Pengurusan. Kuala Lumpur: UNITEM Sdn. Bhd

No comments:

Post a Comment